Parowóz serii Os24 nr 10

Po I wojnie światowej PKP odczuwały brak parowozów do prowadzenia pociągów pasażerskich, szczególnie dalekobieżnych. Dla szybkiego zrealizowania budowy takiego parowozu wykorzystano austryjacką dokumentację techniczną. Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie w latach 1926-1927 wyprodukowała 60 parowozów serii Os24. Dalszej ich produkcji zaniechano z uwagi na wady konstrukcyjne, które ujawniały się po przekroczeniu prędkości 50 km/h.

Po II wojnie światowej 12 tych parowozów pracowało jeszcze w DOKP Lublin. Parowóz nr 10 zbudowano w 1926 roku. Po wycofaniu z eksploatacji, w 1985 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru.

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Spółka Akcyjna w Chrzanowie (Fablok)
Czas powstania: 1926 rok
Układ osi: 2’D
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Moc: 956 kW (1 300 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,4 MPa (14 at)
Masa parowozu: 145 t
Zapas wody: 25 m³
Zapas węgla: 7,4 t