Parowóz serii Ol49 nr 21

Parowóz serii Ol49 został zaprojektowany przez polskich inżynierów w 1949 roku. Przeznaczony był do obsługi lokalnych pociągów pasażerskich o masie do 400 t. Miał nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne i nowoczesną sylwetkę. Parowozy te były budowane w latach 1951-1954 w zakładach BABLOK w Chrzanowie. Wyprodukowano ich 112 dla PKP i 3 na eksport. Parowóz nr 21 zbudowano w 1952 roku.

Po wycofaniu z eksploatacji w Lokomotywowni Ełk, w 1996 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru.

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, Chrzanów (Fablok)
Czas powstania: 1952 rok
Układ osi: 1’C1’
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Moc: 950 kW (1 290 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Masa parowozu: 144,9 t