Parowóz serii OKa1 nr 1

Na zamówienie Łotewskich Kolei Państwowych, w latach 1935-1936 w Niemczech budowano parowozy przeznaczone do prowadzenia lekkich pociągów osobowych. Miały one jedną oś napędową, co było unikatowym rozwiązaniem konstrukcyjnym napędu parowozów na świecie. Dla zwiększenia nacisku na oś do 16-17 t zainstalowano specjalny tłok pneumatyczny.

Po II wojnie światowej jeden taki parowóz pozostał na terenie Polski. Nadano mu polskie oznaczenie serii OKa1. Był przydzielony do Lokomotywowni w Łazach koło Katowic, gdzie do 1968 roku obsługiwał pociągi służbowe.

W roku 1974 parowóz ten przekazano do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru.

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Friedrich Krupp AG, Lokomotivfabrik Essen
Czas powstania: 1931 rok
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Nadciśnienie pary w kotle: 1,4 MPa (14 at)
Masa parowozu: 25 t
Zapas wody: 3,3 m³
Zapas węgla: 1,7 t
Masa parowozu: 25 t