Opancerzona lokomotywa spalinowa serii WR550

Czteroosiowa lokomotywa niemiecka serii WR550, zbudowana w zakładach Schwarzkopff w 1942 roku, początkowo była przeznaczona do prowadzenia pociągów pancernych. Po jej opancerzeniu, aby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku osi na tor, pancerz oparto na dwu 4-osiowych wózkach z pomieszczeniami dla załogi, wyposażonych w armaty.

Pojazd ten funkcjonował jako samodzielna jednostka bojowa pod nazwą Panzertriebwagen 16 (PzTrWg16). Był używany głównie do patrolowania torów w rejonach działań partyzantów. Na początku 1944 roku brał udział w bitwach pod Rawą Ruską i Lublinem. Potem w okolicy Kielc patrolował linie kolejowe do Radomia i Skarżyska-Kamiennej. Zdobyty w 1945 roku, został przekazany Jednostce Ludowego Wojska Polskiego nr 4149 i brał udział w walkach z oddziałami UPA.

Jest to jedyny zachowany pojazd szynowy tego rodzaju w Europie.

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Silnik: wysokoprężny MAN, przekładnia hydrauliczna systemu Voitha
Napęd: wiązarowy na cztery osie przez "Ślepy wał"
Masa całkowita: 200 t
Grubość pancerza: 50-80 mm
Uzbrojenie: 2 zdobyczne polskie armaty, 4 karabiny maszynowe (w tym 2 przeciwlotnicze)