Wagon kryty kryty budowy węgierskiej

Prezentowany typ wagonu był przez kilkadziesiąt lat podstawowym typem towarowego wagonu krytego, budowanym dla kolei węgierskich (MAV). W latach 1915-1926, kilka węgierskich wytwórni taboru kolejowego takich jak: Ganz, Schlick-Nicholson, czy Györ, wyprodukowało kilkanaście tysięcy takich wagonów. Były one produkowane zarówno w wersji bez hamulca, jak i w wersji z hamulcem ręcznym, obsługiwanym z budki hamulcowej.

Część wagonów, pochodzących z ostatnich lat produkcji, wyposażono również w samoczynny hamulec powietrzny zespolony systemu Knorr. Wagony tego typu trafiły na PKP już bezpośrednio po I Wojnie Światowej, w ramach repartycji taboru austro-węgierskiego, zgodnie z postanowieniami Traktatu Wersalskiego. Niezależnie od tego, wagony tego typu zostały także zakupione przez PKP na Węgrzech w latach 1920-21, co wynikało z ogromnego niedoboru wagonów towarowych, pozostających wówczas w dyspozycji tworzących się Polskich Kolei Państwowych. Również po II Wojnie Światowej znalazły się na PKP wagony tego właśnie typu, pochodzące zarówno z przedwojennego inwentarza PKP, jak i wagony będące do roku 1945 własnością kolei węgierskich.

Dane techniczne

Produkcja: Węgry
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: ok. 1920 rok
Długość ze zderzakami: 8 740 mm
Rozstaw osi: 5 000 mm
Długość ładunkowa: 7 450 mm
Powierzchnia ładunkowa: 19,4 m2
Granica obciążenia: 16,0 t
Masa własna: 7 700 kg
Hamulec: przewód główny
Rodzaj łożysk: ślizgowe (Pa2)
Prędkość maksymalna: 80 km/h