Samochód FORD T Ambulance

Prezentowany samochód powstał w 1917 roku. Jego głównymi konstruktorami byli: Henry Ford, C. Harold Wills, Józef Galamb i Jeno Farkas. Auto miało być szybko budowane, prostej budowy, proste w naprawie, proste w prowadzeniu, mieć miękkie zawieszenie i duży prześwit, umożliwiające jazdę po bezdrożach. Wraz z przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do pierwszej wojny światowej fordy były dostarczane na front i tam montowane. Fordy służyły wyłącznie do transportu. Na polu bitwy transportowały żywność, amunicję, rannych. Do tych ostatnich celów służył prezentowany tu Ford T 15.

TROCHĘ HISTORII

15 maja 1919 roku w Lubartowie miała miejsce wyjątkowa uroczystość. Mieszkańcy tego miasta, chcąc pomóc w przeciwstawieniu się bolszewickiemu natarciu, zebrali pieniądze i kupili 3 ciężarówki marki Ford T, które tego dnia przekazali Wojsku Polskiemu. Tego samego dnia uroczystości odbyły się również w Parczewie i Lubartowie (gdzie przekazano po 2 ciężarówki). Samochody uroczyście poświęcono i w obecności władz miejskich oraz wojewódzkich oddano pod komendę 8. pułku piechoty legionów z Lublina. Po uroczystościach samochody od razu wyruszyły na front.</p>
<p>Żołnierze nie cieszyli się długo z otrzymanych samochodów. Już w 1920 r. z 7 pojazdów podarowanych przez mieszkańców Radzynia, Lubartowa i Parczewa, na których widniały napisy: „W DARZE SPOŁECZEŃSTWO RADZYNIA”, „PARCZEW DLA WOJSKA” oraz „W DARZE SPOŁECZEŃSTWO LUBARTOWA” nr. taktyczne 811, 812, 813, 211, 212, 012 i 025 zostały tylko dwa – 812 i 025.

We wrześniu 1922 roku 8 ppleg przybył do Lublina. Wraz z pułkiem przyjechał także lubartowski ford. Niestety losy drugiego nie są znane. W 1925 roku z powodu wymiany taboru pojazd o numerze taktycznym 025 wycofano, przekazując go Policji Państwowej w Zamościu. W 1939 r. podczas wycofania akt do Lublina trafiony pociskiem i pozostawiony. W rękach prywatnych od 1939 do 1950 oddany na złom w latach dwutysięcznych, znaleziony i wyremontowany przez członków 8 ppleg i zrekonstruowany w 50%, dodano mu nowe części drewniane i zużyte części silnika. W stanie obecnym od 2012 wraz ze zrekonstruowaną przyczepą medyczną z 1919 roku.

WŁASNOŚĆ: Wojskowa Izba Pamięci im. Gen. Franciszka Kleeberga w Kocku

Dane techniczne

Produkcja: USA
Silnik: 4 cylindry (24 KM)
Oświetlenie: magnetowe światła przednie (bez baterii)
Chłodzenie silnika: chłodzenie termiczne (bez pompy)
Rozstaw kół: specjalny południowy model szerokości rozstawu kół (55 cali wobec standardowych 50)
Koła: jest to ostatni model z kołami R19 – cena modelu w 1919 r. wynosiła ok 395 $.