Silnik spalinowy stacjonarny

Wyprodukowany przez Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur i Motorów.

 

W 1907 roku, po przeniesieniu fabryki z ulicy Siennej 15 w Warszawie poza granice miasta, na pola wsi Wola (obecna ulica Skierniewicka), podjęto produkcje silników spalinowych opartych na wzorach szwedzkich.

Pierwsze silniki o mocy 5 kM napędzane były paliwem ciężkim i spirytusowym. Podjęto również produkcje silników średnioprężnych 2 i 4 suwowych o mocach do 60 KM. Obok silników stacjonarnych przeznaczonych m. in. dla elektrowni produkowano silniki przewoźne tzw. "lokomobile".

Fabryka była głównym dostawcą silników spalinowych do carskiej Rosji, mając swoje przedstawicielstwa we wszystkich większych miastach Rosji i Królestwa Polskiego.

Do wybuchu I wojny światowej wyproduowano łącznie 6000 silników.

 

Dane techniczne

• 4-suwowy, 1-cylindrowy, poziomy o mocy 30 KM,
• średnioprężny,
• na ropę, naftę i gaz ziemny.