Czołg średni M4A1 SHERMAN

Czołg średni M4A1 „Sherman" był nowym rozwinięciem produkowanego od 1941 r. czołgu M4 „Sherman". W lanej wieży zaopatrzonej w dwa włazy oraz uchwyt do wkm Browning M2, kał. 50, osadzona jest armata kal. 75 mm, sprzężona z km Browning kal. 7, 62 mm.

 Kadłub zaopatrzony jest z przodu w dwa włazy oraz stanowisko km. Z tyłu kadłuba właz silnikowy. Czołg napędzany jest silnikiem gaźnikowym 4-suwowym, gwiazdowym, 9-cylindrowym Continental R - 975 o mocy 400 KM, chłodzonym powietrzem. Lany pancerz ma grubość od 25 do 100 mm, na burtach czołgu na wysokości pierwszego wózka są dospawane dodatkowe ekrany pancerne gr. 30 mm.

Podwozie składa się z kół napędzających, nośnych i 6 wózków z dwoma kołami każdy. Egzemplarz muzealny to kanadyjska odmiana tego czołgu o nazwie „Grizzly". Wyprodukowano ich jedynie 188 sztuk. Budowany w zakładach Montreal Locomotive Company od 1943 roku.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: USA
Wytwórca: Lima Locomotive Company, Pressed Steel, American Locomotive, Baldwin Locomotive, Chrysler, Pullman Standard
Czas powstania: lata 1942 – 1945
Masa: 32 t;
Wymiary - długość: 590 cm;
Wymiary - szerokość: 262 cm;
Wymiary - wysokość: 275 cm;
Silnik: 400 KM;
Zużycie paliwa: ok. 300 l/100 km;
Prędkość maks.: 38,6 km/h;
Zasięg po drodze: ok. 160 km;
Czołg produkcji: kanadyjskiej .