Samolot transportowy AN-26 nr 1602

Samolot transportowy o konstrukcji duralowej, półskorupowej, wykorzystywany do lotów z zaopatrzeniem, misji humanitarnych, zrzutu skoczków oraz transportu pasażerów. Jest wersją rozwojową pasażerskiego AN-24. Prototyp wersji wojskowej wykonał pierwszy lot w 1969 roku.

 W 1972 roku dla 13 pułku lotnictwa transportowego z Krakowa zakupiono dwanaście maszyn tego typu. Samoloty AN-26 zostały wycofane ze służby w 2008 r. i zastąpione przez samoloty CASA C-295.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: ZSRR
Wytwórca: Zakład Lotniczy Aviant
Czas powstania: lata 1969 - 1986
Rozpiętość: 29,2 m;
Długość: 23,8 m;
Wysokość: 8,6 m;
Masa własna: 16 914 kg;
Masa całkowita: 24 000 kg;
Prędkość maksymalna: 440 km/h;
Prędkość wznoszenia: 7,2 m/s;
Pułap praktyczny: 7 500 m;
Zasięg maksymalny: 1100 km (z maksymalnym ładunkiem);
Napęd: dwa silniki AI-24WT o mocy 2103 kW każdy·oraz pomocniczy silnik odrzutowy RU - umieszczony w prawej gondoli silnika służy jako pomocniczy do startu, w szczególności w klimacie gorącym i na lotniskach położonych wysoko. Służy także w wytwarzaniu dodatkowego ciągu w przypadku awarii silnika głównego.;
Ładowność: ładunek o masie do 5500 kg lub 40 żołnierzy desantu;
Samolot produkcji: ZSRR.