Samolot szkolno-treningowy TS-11 ISKRA nr 101

Samolot TS-11 został zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa przez zespół konstruktorów pod kierunkiem doc. inż. Tadeusza Sołtyka. Był on przeznaczony do wstępnego i zawansowanego szkolenia pilotów odrzutowych samolotów bojowych.

 W lutym 1960 r. odbyły się pierwsze loty próbne prototypu TS-11, a w 1964 r. w zakładach WSK Mielec wyprodukowano pierwszą partię maszyn dla polskiego lotnictwa. Samolot wzbudził zainteresowanie również zagranicznych specjalistów wojskowych, dzięki czemu w 1975 r. podpisano kontrakt na dostawę 50 samolotów „Iskra" do Indii. Produkcja seryjna TS-11 trwała aż do 1987 r. Zbudowano łącznie 424 maszyny tego typu w kilku wersjach i seriach.

Eksponowany w muzeum samolot o numerze 101 to pierwszy egzemplarz pierwszej serii produkcyjnej. Maszyna służyła w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i w 60. lotniczym pułku szkolnym z Radomia.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: Polska
Wytwórca: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Mielec
Czas powstania: lata 1963 – 1987
Załoga: 2 osoby;
Napęd: turbinowy silnik odrzutowy, w pierwszych seriach produkcyjnych HO-10 o ciągu 7,8 kN, później SO-1 o ciągu 9,8 kN;
Maks. masa startowa: 3 840 kg;
Prędkość maks.: 720 km/h;
Pułap praktyczny: 11 000 m;
Uzbrojenie: 1 działko kal. 23 mm;
Samolot produkcji: polskiej .