Samolot myśliwsko-bombowy Su-22 M4 Suchoj 22 nr 8512

Samolot myśliwsko-bombowy produkcji ZSRR. Następca Su-17 skonstruowany w biurze OKB Pawła Osipowicza Suchoja w latach siedemdziesiątych XX wieku. M4 jest to oznaczenie samolotu produkowanego. w ZSRR na eksport. Znajdowały się na wyposażeniu lotnictwa Afganistanu, Angoli, Czechosłowacji, Iraku, Jemenu, NRD, Polski, Syrii i Wietnamu.

 Samolot jest zbudowany w układzie średniopłata z płytowym usterzeniem poziomym i skośnym pionowym. Skrzydła są dwudzielne, zewnętrzna część ma zmienny kąt skosu. Wlot powietrza do silnika czołowy,przysłonięty stożkowym kołpakiem.

Su-22M4 posiada dziesięć punktów mocowania uzbrojenia, z czego cztery podkadłubowe i sześć podskrzydłowych, dających całkowity udźwig 4000 kg. Część z samolotów przystosowano do przenoszenia zasobnika KKR-1 i KK-1T. Od roku 1988 bazowały na lotnisku w Mirosławcu, następnie weszły w skład 8 eskadry lotnictwa taktycznego wchodzącej w skład 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego. Prezentowany samolot eksploatowano do 2005, latał na nim dowódca eskadry pułkownik Piotr Tusza.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: ZSRR
Wytwórca: Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego
Czas powstania: lata 1969 - 1990
Rozpiętość minimalna: 10,02 m;
Rozpiętość maksymalna: 13,65 m;
Wysokość: 5,13 m;
Masa własna: 10 640 kg;
Masa startowa maksymalna: 19 500 kg;
Masa podwieszanego uzbrojenia: 4 000 kg;
Prędkość maksymalna na dużej wysokości: 1 850 km/h;
Prędkość maksymalna na małej wysokości: 50 km/h;
Zasięg na małej wysokości z 1000 kg uzbrojenia: 1 400 km;
Zasięg na dużej wysokości z 1000 kg uzbrojenia: 2 300 km;
Samolot produkcji: ZSRR.