Parowóz serii Tx 1958 (HFB)

Parowóz Tx 1958 należy do grupy parowozów typu "Brigaden Lokomotiwen fur Heeresfeldbahn" budowanych w wielu zakładach w Niemczech w latach 1904-1919 na potrzeby polowych kolei wojskowych. W tym okresie zbudowano 2 969 takich parowozów. Parowóz Tx1958 (nr fabr. 8675) zbudowano w 1918 roku w Zakładach "Orenstein i Koppel". W Polsce po odzyskaniu niepodległości znajdowało się około 180 takich parowozów. Do roku 1923 zakupiono jeszcze 50 sztuk.

Pracowały na kolejach użytku publicznego, kolejach leśnych, w cukrowniach i zakładach przemysłowych. Parowozy tego typu mogły pracować jako typowe tendrzaki lub z doczepionymi do nich tendrami. Parowóz Tx 1958 wyposażony jest w doczepny tender czteroosiowy serii Ptx206. Do Muzeum Kolejnictwa parowóz przekazał Zarząd Kolei Leśnych w Hajnówce w 1986 roku. Jest eksponowany w Muzeum Kolei w Sochaczewie.

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz
Czas powstania: 1918 rok
Układ osi i silników: D n2t
Typ lub seria parowozu: Brigadelok (HF)
Prędkość maksymalna: 20 km/h
Nadciśnienie pary w kotle: 1,5 MPa (15 atm)
Moc parowozu: 51,4 kW (70 KM)
Masa parowozu: 9,6 t
Szerokość toru: 600 mm