Artyleryjski wagon pancerny

Jest to jedyny zachowany w Polsce artyleryjski wagon pociągu pancernego, pochodzenia sowieckiego, przebudowany przez Niemców w połowie II wojny światowej i wyposażony w typowe dla niemieckich pociągów pancernych BP42/BP44 wieże obrotowe.

Prawdopodobnie latem 1944 roku, zdobyła go Armia Czerwona. Włączono go w skład zaimprowizowanego pociągu pancernego, zestawionego z dwóch wagonów artyleryjskich i niemieckiej opancerzonej lokomotywy spalinowej serii WR550 (po opancerzeniu PzTrWg16), który brał udział w operacjach wojskowych w południowo-wschodniej Polsce. W 1945 roku, wagon i lokomotywę przekazano Jednostce Ludowego Wojska Polskiego nr 4149 i uczestniczyły one w walkach z oddziałami UPA.

W roku 1974 został oddany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany wraz z lokomotywą PzTrWg16, jako improwizowany pociąg pancerny, na wystawie taboru kolejowego.

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR
Modernizacja: Niemcy
Podwozie: 4-osiowe
Masa wagonu: 60 t
Uzbrojenie: 2 zdobyczne polskie haubice, 3 przeciwlotnicze karabiny maszynowe w wieżach obrotowych, 4 karabiny maszynowe na stanowiskach bocznych