Prototyp tej lokomotywy został zbudowany w 1953 roku w zakładachPAFAWAG we Wrocławiu, według dokumentacji części mechanicznej i montażu wyposażenia elektrycznego opracowanej przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu. Wyposażenie elektryczne zakupiono w Angli. 

Lokomotywa serii ET21 powstały w wyniku adaptacji radzieckiej dokumentacji licencyjnej lokomotywy serii WŁ22M. Część mechaniczna została w całości zaprojektowana w kraju. Na podstawie dokumentacji, opracowanej przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu, Państwowa Fabryka Wagonów we Wrocławiu wyprodukowała prawie 700 lokomotyw tej serii.

Do obsługi ruchu towarowego na zelektryfikowanej magistrali kolejowej Warszawa-Gliwice zakupionow NRD ciężkie lokomotywy elektryczne, których seria otrzymała oznaczenie EU20. W latach 1956-1958 zakłady LEW w Henningsdorfie koło Berlina dostarczyły 34 lokomotywy tej serii. Skierowano je do Lokomotywowni Piotrków Trybunalski, gdzie obsługiwały ciężkie, przewożące węgiel pociągi towarowe. Lokomotywę nr 24 zbudowano w 1957 roku.