Samochód produkowany w ZSRR z przeznaczeniem dla wysokich dygnitarzy partyjnych i państwowych. Samochody tego nie można było kupić. Były one przydzielane na osobiste polecenie Stalina. W Polsce tym jeździł Władysław Gomółka.

Nazwa pojazdu papieża, użytkowanego do oficjalnych przejazdów, zazwyczaj na krótkich trasach. Nazwa pochodzi od słów włoskich: papa - papież, mobile - samochód. Papież Jan Paweł II podczas I pielgrzymki do Polski w 1979 roku poruszał się pojazdem zbudowanym w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach na bazie ciężarówki marki STAR. Auto zostało zaprojektowane na życzenie papieża, który chciał podczas I podróży Apostolskiej do Polski podróżować samochodem krajowym.

W 1975 roku w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych wykonano prototyp malucha o nazwie "Long". Zwiększono rozstaw osi i długość pojazdu o 11 cm, co powiększyło przestrzeń dla pasażerów siedzących z tyłu.

Silnik o objętości skokowej 0,594 ccm osiągnął moc 19 kW przy 4600 obr/min tj. o 2 kW większą niż w modelu podstawowym. Masa własna samochodu "Long" zwiększyła się do 610 kg, a mimo to właściwości dynamiczne ulegały poprawnie. Prędkość maksymalna wynosiła 110 km/h.

Samochód wyprodukowany na życzenie Józefa Stalina w liczbie siedmiu egzemplarzy. Muzealny ZIS 110 CABRIO został przysłany do Polski w 1951 roku podczas budowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie - dar Stalina dla narodu polskiego. Samochodem tym Józef Stalin miał jako pierwszy przejechać przed trybunami i przekazać swój dar polakom. Jednak budowa Pałacu opóźniła się, a śmierć Stalina uniemożliwiła wręczenie przez niego "podarunku". Auto pozostało jednak w Polsce i stało się ulubioną zabawką marszałka Rokosowskiego, służył przy celebrowaniu świąt państwowych lub przyjmowaniu gości zagranicznych. Z samochodu korzystał również przez długi czas Władysław Gomółka.

Więcej artykułów…