Silnik rzędowy Mikulin AM-35A

 

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony cieczą, wyposażony w sprężarkę. AM-35 powstał w wyniku zapotrzebowania radzieckiego lotnictwa wojskowego na silnik dużej mocy, przeznaczony dla samolotów myśliwskich. Wywodzi się z silnika M-34, skonstruowanego w latach 1929–31 przez zespół A. Mikulina. Była to bardzo perspektywiczna konstrukcja, która podlegała wielokrotnym udoskonaleniom w późniejszych latach, stając się podstawą do powstania całej rodziny silników o coraz większej mocy.

W 1937 powstał silnik AM-35 o wyższych obrotach i zwiększonym stopniu sprężania. Po usunięciu wad sprężarki i zaworów silnik wszedł do produkcji pod oznaczeniem AM-35A. Przed wybuchem II wojny światowej AM-35A należał do światowej czołówki wśród silników rzędowych, był też najmocniejszym i najcięższym radzieckim silnikiem tego rodzaju. Był stosowany w samolotach MiG-1, MiG-3, TB-7. 

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR
Wytwórca:
Czas powstania: 1939 rok
Układ: 12-cylindrowy rzędowy w układzie V
Chłodzenie: cieczą
Moc maks.: przy 2 050 obr/min 1 350 KM
Moc nom.: przy obr/min 1 200 KM
Pojemność: 46,7 l
Stopień sprężania: 7,0
Redukcja śmigła:
Masa: 830 kg
Zużycie paliwa: l/h