Wąskotorowe lokomotywy spalinowe typu WLs75 budowano w latach 1970-1975 w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu. Wyposażono je w silnik wysokoprężny, sprzęgło cierne i czterobiegową skrzynię biegów oraz wiązary. Trzy takie lokomotywy (nr 68 z Cukrowni Brześć Kujawski, oraz 71 i 78 z Cukrowni Ostrowy) przyjęto do Muzeum Kolejnictwa w latach 1985-89. Są eksponowane w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Lokomotywy spalinowe typu WLs150 budowano w latach 1960-1969 w Fabryce Lokomotyw "FABLOK" w Chrzanowie oraz Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego ZASTAL na potrzeby transportu wąskotorowego z przystosowaniem do określonej szerokości toru. Lokomotywę wyposażono w silnik wysokoprężny typu "WOLA", z którego moment obrotowy przekazywany był na przekładnię mechaniczną z czterobiegunową skrzynią biegów. Siła pociągowa wynosiła 3 841 kg. Trzy lokomotywy tego typu przejeto do zbiorów Muzeum Kolejnictwa: Lydl-222 i 226 oraz WLs150 (prototyp) i są eksponowane w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.