Silnik gwiazdowy Pratt & Whitney R-1830-S3C4-4 Twin Wasp

 

14-cylindrowy tłokowy silnik gwiazdowy podwójny chłodzony powietrzem. Silnik skonstruowany w zakładach Pratt & Whitney w East Hartford w stanie Connecticut, założonych w 1925 r. przez byłych pracowników innej znanej firmy silnikowej – Wright. Jest to najliczniej wyprodukowany w historii lotnictwa silnik w tym układzie. Jego produkcja rozpoczęła się w 1934 r. Egzemplarz muzealny reprezentuje pierwszą wersję silnika z dwubiegową sprężarką z 1939 r. Rozwiązanie to zwiększyło możliwość zastosowania silnika w samolotach operujących na większych wysokościach. Silniki te były stosowane w samolotach Grumman F4F Wildcat, Vickers Wellington IV, Douglas A‑20 Havoc, Douglas C‑47B Dakota i Bristol Beaufort.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: USA
Wytwórca: Pratt & Whitney
Czas powstania: 1939 rok
Układ: 14-cylindrowy gwiazdowy podwójny
Chłodzenie: powietrzne
Moc maks.: przy 2 700 obr/min 1 200 KM
Moc nom.: przy 2 550 obr/min 1 100 KM
Pojemność: 30 l
Stopień sprężania: 6,7
Redukcja śmigła: 0,56
Masa: 660 kg
Zużycie paliwa: l/h