Silnik gwiazdowy Wright Whirlwind R-975-C4 J-6

 

9-cylindrowy tłokowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem, silnik Whirlwind został opracowany w 1926 r. przez inżynierów Lawrance’a, Jonesa i Herona pod kierownictwem P. B. Taylora, z założeniem uzyskania niezawodnej jednostki napędowej średniej mocy. Okazał się niezwykle udaną konstrukcją. W 1927 r. Charles Lindbergh wykonał przelot nad Atlantykiem z Nowego Jorku do Paryża samolotem Ryan NYP „Spirit of St. Louis”, napędzanym silnikiem J-5C Whirlwind. Silniki tego typu były też produkowane w latach 30. na licencji w Polsce przez Polskie Zakłady Skody i wytwórnię Avia. Whirlwindy w wersjach 5-, 7- i 9-cylindrowej były stosowane do napędu samolotów treningowych, obserwacyjnych, dyspozycyjnych i sterowców. Produkowane na licencji przez zakłady Continental były też stosowane do napędu czołgów (M3 Lee, M4 Sherman, Ram) i dział samobieżnych. 

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: USA
Wytwórca: Wright
Czas powstania: 1933 rok
Układ: 9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzenie: powietrze
Moc maks.: przy 2 300 obr/min 400 KM
Moc nom.: przy 2 100 obr/min 365 KM
Pojemność: 15,9 l
Stopień sprężania: 6,3
Redukcja śmigła:
Masa: 300 kg
Zużycie paliwa: l/h