Motoszybowiec Borzęcki Altostratus

Motoszybowiec amatorski, skonstruowany przez Józefa Borzęckiego.

W latach 1952–61 Józef Borzęcki skonstruował i zbudował motoszybowiec Stratus. Początkowo był napędzany silnikiem od czeskiej piły motorowej; skrzydła pochodziły z szybowca Żuraw. Początkowo motoszybowiec miał klasyczny układ sterowania z drążkiem sterowym i pedałami steru kierunku, zamieniony później na sprzężony układ sterowania konstrukcji J. Borzęckiego, w którym drążek sterowy służył do kontroli płatowca we wszystkich płaszczyznach (pochylanie, przechylanie i zmiana kierunku), co miało ułatwić naukę pilotażu i „komfort” latania w warunkach amatorskich.

W latach 1961–66 Stratus był eksploatowany potajemnie i nielegalnie. Pod koniec lat 60. zaczęła się jego przebudowa. Otrzymał lżejsze i zapewniające większą doskonałość skrzydła szybowca Komar i skonstruowany przez Józef Borzęckiego czterocylindrowy, dwusuwowy silnik RB2 – były to dwa połączone silniki rozruchowe Riedel od niemieckiego silnika turboodrzutowego Junkers Jumo 004 z okresu II wojny światowej. Tak przebudowany motoszybowiec otrzymał nazwę Altostratus i został oblatany w 1972 r. Był eksploatowany do 1982 r.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=288&w=p

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: 1972 rok
Rozpiętość: 10 m
Długość: 5,5 m
Powierzchnia nośna: 8,2 m2
Masa własna: 90 kg
Masa startowa: 160 kg
Doskonałość: 20
Opadanie: 0,9 m/s
Prędkość maks.: 100 km/h
Prędkość min.: 48 km/h
Maks. prędkość nurkowania: km/h
Silnik: 4-cylindrowy dwusuwowy silnik tłokowy RB2 o mocy 18 kW (24 KM)