Silnik turboodrzutowy Tumański R-11F2SK-300 przekrój

 

Silnik turboodrzutowy dwuwałowy jednoprzepływowy z dopalaczem. Sprężarka osiowa jest dwuwałowa z trzema stopniami niskiego i trzema wysokiego ciśnienia. Turbina gazowa dwustopniowa wysokiego i niskiego ciśnienia. Turbina wysokiego ciśnienia połączona wałem z sprężarką wysokiego ciśnienia a turbina niskiego ciśnienia ze sprężarką niskiego ciśnienia. Komora dopalacza zakończona regulowaną siłownikami hydraulicznymi dyszą. Silnik posiada dwa otwory upustowe, na wysokości komór spalania, do odprowadzania powietrza pod ciśnieniem do instalacji nadmuchu na klapy, na skrzydłach.

Uruchomienie silnika realizuje prądnico-rozrusznik. W czasie pracy silnika działa jako prądnica zasilająca elektryczne urządzenia pokładowe samolotu i doładowuje akumulatory pokładowe.

Silnik ten jest wynikiem udoskonalenia wcześniejszej konstrukcji (R11 F-300) powstałej w Biurze Konstrukcyjnym Mikulina w Moskwie, pod kierunkiem konstruktora Tumańskiego. Powstał w celu zaspokojenia potrzeb w dziedzinie silników mogących pracować przy prędkości 2000 km/h. W latach 60-tych należał do bardzo nowoczesnych napędów o doskonałych właściwościach eksploatacyjnych. Produkowany był w dużych ilościach. Był stosowany w samolotach: MiG-21PFM, MiG-21R, MiG-21S, MiG-21M, Su-15, Jak-28.

Przekrój został wykonany z silnika uszkodzonego przez zassanie obcego obiektu.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: pierwsza połowa lat 60-tych XX wieku
Układ: jednowałowy jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy ze sprężarką osiową
Masa silnika: 1 194 kg
Okres międzyremontowy:
Ciąg maksymalny bez dopalania: 3950 kG (38,7 kN)
Ciąg maksymalny z dopalaniem: 6120 kG (60 kN)
Ciąg przelotowy:
Zurzycie paliwa: 3792 kg/h bez dopalania i 14504 kg/h z dopalaniem
Stopień sprężania: