Silnik gwiazdowy BMW 801D-2

 

Jeden z najlepszych niemieckich gwiazdowych silników używanych w okresie II wojny światowej.

Silnik wyposażony w paliwową instalację wtryskową, dwustopniową sprężarkę oraz tzw. Kommando gerät – automatyczne urządzenie sterujące pracą silnika oraz skokiem śmigła. Ułatwiało to pilotowi sterowanie napędem samolotu. Silnik posiadał oryginalny sposób wymuszonego chłodzenia powietrzem przy pomocy wentylatora umieszczonego przed cylindrami. Używany był m.in. w samolotach Focke-Wulf Fw 190A oraz niektórych wersjach Ju 88.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: BMW
Czas powstania: 1941 rok
Układ: 14-cylindrowy gwiazdowy podwójny
Chłodzenie: powietrzne
Moc maks.: przy 2 700 obr/min 1 730 KM
Moc nom.: przy 2 400 obr/min 1 500 KM
Pojemność: 41,8 l
Stopień sprężania: 6,5
Redukcja śmigła: 0,54
Masa: 1010 kg
Zużycie paliwa: l/h