Silnik gwiazdowy Bristol Siddeley Hercules 264

 

Silnik gwiazdowy z jednostopniową, dwubiegową sprężarką i reduktorem planetarnym. Jest to kolejna wersja najsłynniejszego silnika tłokowego firmy Bristol z rozrządem suwakowym. W latach 1938–1966 wyprodukowano łącznie 130.000 silników Hercules wszystkich wersji. Podczas II wojny światowej silniki Bristol Hercules stosowano w samolotach Bristol Beaufighter, Short Stirling, Short Sunderland, Saro Lerwick, Handley Page Halifax, Vickers Wellington.

Silniki Hercules miały też stanowić napęd polskiego bombowca PZL.49 Miś – następcy PZL.37 Łoś. W 1939 planowano zakup licencji. Po wojnie produkowano je na licencji we Francji, gdzie służyły do napędu samolotu transportowego Nord 2501 Noratlas. Silniki Hercules 264 były stosowane w samolotach transportowych Vickers Varsity Mk I. Zbliżone warianty 230, 232, 268, 736 i 762 napędzały samoloty Handley Page Hastings/Hermes, Bristol Freighter, Short Solent, Vickers Valetta.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Anglia
Wytwórca: Bramo
Czas powstania: 1949 rok
Układ: 14-cylindrowy gwiazdowy podwójny
Chłodzenie: powietrzne
Moc maks.: przy obr/min 1 950 KM
Moc nom.:
Pojemność: 38,7 l
Stopień sprężania: 7,0
Redukcja śmigła:
Masa: 1 090 kg
Zużycie paliwa: l/h