Silnik rzędowy Junkers Jumo 211

 

Pierwszy w historii napędów lotniczych udany silnik dieslowski.

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie odwróconego V, chłodzony cieczą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindrów i dwubiegową sprężarką, pozwalającą na utrzymanie mocy na dużych wysokościach. Wtrysk paliwa był najważniejszym z zastosowanych w silniku nowatorskich rozwiązań technicznych, podnoszących jego osiągi i walory eksploatacyjne.

Silnik Jumo 211 został skonstruowany przez zespół kierowany przez prof. Hugo Junkersa, doskonałego konstruktora samolotów i silników lotniczych. Jego powstanie wiązało się z planami szybkiej rozbudowy niemieckiego lotnictwa wojskowego. Był produkowany w kilku wersjach w dużych liczbach przez okres całej II wojny światowej. Zbudowano ok. 68000 egzemplarzy. Był stosowany w samolotach bombowych Heinkel He 111 i Junkers Ju 88 większości wersji oraz w bombowcach nurkujących Junkers Ju 87.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Junkers Motorenbau w Dessau
Czas powstania: 1936 rok
Układ: 12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie odwróconego V, z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindrów i dwubiegową sprężarką
Chłodzenie: Cieczą
Moc maks.: przy 2 400 obr/min 1 200 KM
Moc nom.: przy 2 300 obr/min 930 KM
Pojemność: 35 l
Stopień sprężania: 6,5
Redukcja śmigła:
Masa: 720 kg
Zużycie paliwa: l/h