Silnik rzędowy Rolls-Royce Merlin Mk XX

 

Najsłynniejszy silnik tłokowy firmy Rolls-Royce, napęd samolotów Hurricane, Spitfire, Lancaster i Mustang.

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony cieczą (glikolem etylowym).Silnik z dwubiegową, jednostopniową sprężarką i reduktorem. Zgodnie z praktyką zakładów Rolls-Royce, silnik otrzymał nazwę ptaka drapieżnego (ang. Merlin to po polsku sokół drzemlik). Różne warianty silników Merlin napędzały samoloty Hawker Huricane, Supermarine Spitfire, Fairey Battle, Fairey Barracuda, De Havilland Mosquito, Avro Lancaster, Handley Page Halifax i wiele innych. Łącznie wyprodukowano 168'040 silników Merlin wszystkich wersji, z czego 28'021 wersji Mk XX. Warianty produkowane na licencji w zakładach Packard w USA stosowano w samolotach myśliwskich Curtiss P-40 Kittyhawk, North American P-51 Mustang i Supermarine Spitfire Mk XVI. Wersja Merlin Mk XX była stosowana w samolotach Avro Lancaster Mk I, III, VII, Boulton Paul Defiant Mk II, Bristol Beaufighter Mk II.

 Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Anglia
Wytwórca: Rolls-Royce
Czas powstania: 1940 rok
Układ: 12-cylindrowy rzędowy w układzie V
Chłodzenie: Ciecz (glikolem etylowym)
Moc maks.: przy 3 000 obr/min 1 390 KM, na poz. morza
Moc nom.: przy 3 000 obr/min 1 300 KM, na wys. 2 900 m nad poz. morza
Pojemność: 27 l
Stopień sprężania: 6,0
Redukcja śmigła: 0,69
Masa: 660 kg
Zużycie paliwa: l/h