Silnik rzędowy Rolls-Royce Kestrel IIS

 

Brytyjski silnik, który napędzał prototypy samolotów Luftwaffe.

Kestrel został skonstruowany w 1926 r. w zakładach Rolls–Royce jako pierwszy z nowej generacji silników tej firmy mających odlewane bloki cylindrów. Podobnie jak poprzednik otrzymał nazwę drapieżnego ptaka (pol. pustułka). Gaźnik był umieszczony przed sprężarką. Jego bezpośrednim rozwinięciem były silniki RR Goshawk i RR Peregrine oraz nieco większy RR Buzzard. Był stosowany w samolotach Hawker Hart, Hawker Demon, Hawker Fury and Hawker Nimrod oraz Handley Page Heyford. Następcą Kestrela w produkcji był legendarny Merlin.

Używane w latach 30. do napędu prototypów nowych niemieckich samolotów wojskowych silniki BMW-VI okazały się niewystarczające, a nowe typy silników nie były jeszcze dostępne. Zakupiono więc w Wielkiej Brytanii serię 10 silników Rolls-Royce Kestrel. Użyto ich przy oblatywaniu prototypów bombowca nurkującego Junkers Ju 87 (Ju 87 V1) oraz myśliwca Messerschmitt Bf 109 (Bf 09 V1). W  archiwum muzealnym znajduje się kopia faktury potwierdzającej zakup serii tych silników przez Niemców. Eksponowany silnik jest jednym z tamtej dziesiątki.

 Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Anglia
Wytwórca: Rolls-Royce
Czas powstania: 1922 rok
Układ: 12-cylindrowy rzędowy w układzie V
Chłodzenie: Woda
Moc maks.: przy 3 000 obr/min 525 KM
Moc nom.: przy 2 500 obr/min 475 KM
Pojemność: 21,2 l
Stopień sprężania: 6,0
Redukcja śmigła: 0,55
Masa: 420 kg
Zużycie paliwa: l/h