Silnik rzędowy Klimow WK-105PF2

 

Podstawowy napęd radzieckich samolotów myśliwskich II wojny światowej.

12-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony cieczą. W pierwszej połowie lat 30. ZSRR zakupił licencję na francuskie silniki Hispano-Suiza. Wykorzystując zastosowane w nich rozwiązania techniczne, Władimir Klimow opracował w swoim biurze konstrukcyjnym cały typoszereg jednostek napędowych. Wśród nich był również WK-105PF2. W jego powstaniu brało udział biuro Aleksandra Jakowlewa, w którym opracowywano myśliwce korzystające z tej jednostki napędowej. Wzrost mocy uzyskano jednak kosztem skrócenia żywotności silnika. Mimo to, WK-105 w różnych wersjach był jednym z najliczniej produkowanych w Związku Radzieckim silników lotniczych.

Silnik WK-105 jest wyposażony w 6 gaźników – po jednym na 2 cylindry – oraz dwubiegową sprężarkę. Pomiędzy blokami cylindrów mogło być umieszczone działko, strzelające przez oś śmigła.Używany był m.in. w myśliwcach A. Jakowlewa i S. Ławoczkina, a także w bombowcu nurkującym W. Petlakowa Pe-2.

 Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: ZSRR
Wytwórca:
Czas powstania: 1942 rok
Układ: 12-cylindrowy rzędowy w układzie V
Chłodzenie: Cieczą
Moc maks.: przy 2 700 obr/min 1 300 KM
Moc nom.: przy obr/min 1 175 KM
Pojemność: 35 l
Stopień sprężania: 7,1
Redukcja śmigła: 0,59
Masa: 614 kg
Zużycie paliwa: l/h