Jeden z najpopularniejszych samolotów szkolnych lat 30-tych. Używany przez Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii.
Lotnictwo sportowe stało się po zakończeniu zmagań I wojny światowej niezwykle popularne. Wielu pilotów po odejściu do cywila z konieczności latało dalej. Wielu ludzi także zafascynowała idea latania. Konieczne stało się więc opracowanie tanich, bezpiecznych i zarazem prostych w obsłudze maszyn sportowych. Prekursorem rodziny takich konstrukcji wytwórni De Havilland był D.H.60 Moth. Oblatany w 1925 roku, stał się pierwszym udanym samolotem sportowym na świecie. Następne wersje, różniące się głównie silnikami, odniosły wielki sukces komercyjny.
D.H.82 Tiger Moth został zaprojektowany w 1930 roku jako dwumiejscowy dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej. Maszyna była w pełni zgodna
z wymaganiami brytyjskiego Ministerstwa Lotnictwa. Próbny lot miał miejsce 28 października 1931 roku, a pierwsze egzemplarze seryjne dostarczane były do ośrodków szkoleniowych RAF już w 1932 roku. W tym samym roku instruktorzy z Centralnej Szkoły Lotniczej (CFS) zademonstrowali podczas pokazów nad lotniskiem Hendon możliwości samolotów D.H.82 w locie odwróconym. Ze względu na doskonałe własności lotne zostały one dopuszczone do pełnej akrobacji, nauki ślepego pilotażu, oraz lądowania w przygodnym terenie, co w przypadku samolotu szkolnego jest nie bez znaczenia.
Przez przesunięcie do przodu górnego płata i wprowadzenie drzwiczek kabiny ułatwiono także opuszczanie przedniego fotela. D.H.82, należący do dużej rodziny „Moth”, z charakterystycznym dla firmy de Havilland kształtem statecznika pionowego, był jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów szkolnych.
Samoloty D.H. 82A "Tiger Moth" stanowiły standardowe wyposażenie polskich szkół lotniczych w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1946. W innych krajach, m.in. w Kanadzie, Australii, Norwegii, Szwecji, czy Portugalii, "Tiger Moth" były eksploatowane aż do lat pięćdziesiątych. Ze względu na popularność i walory pilotażowe wiele z tych maszyn lata po dzień dzisiejszy.
Prezentowany na ekspozycji egzemplarz nosi malowanie stosowane w czerwcu 1941 roku w 25 (Polskiej) Szkole Pilotażu Początkowego w Hucknall w Wielkiej Brytanii.
Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/