Samolot szkolno-treningowy PZL I-22 Iryda M-93K

Iryda to samolot szkolno-treningowy, opracowany w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie jako następca samolotu TS-11 Iskra. Prototyp zbudowany w zakładach WSK PZL Mielec oblatano w 1985 r. Był napędzany silnikami PZL-5. W 1992 r. oblatano prototyp wersji M-93K, napędzanej docelowymi silnikami K-15. W latach 1992–1996 58. Lotniczy Pułk Szkolny w Dęblinie eksploatował 8 egzemplarzy.

Z powodu przedłużającego się okresu rozwoju Iryda w momencie wejścia do eksploatacji była konstrukcją przestarzałą i sprawiającą liczne problemy, dlatego po katastrofie w 1996 r., w której zginęło dwóch pilotów, samoloty wycofano z użycia. Prace nad samolotem kontynuowano, powstawały też prototypy wersji z silnikami Rolls Royce Viper i awioniką francuskiej firmy Sagem, ale nie weszły do produkcji seryjnej i eksploatacji.

 Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: PZL
Czas powstania: 1995 rok
Rozpiętość: 9,6 m
Długość: 13,22 m
Masa startowa: 6 650 kg
Pułap: 12 800 m
Zasięg: 1 620 km
Max. prędkość: 800 km/h
Silnik: dwa silniki turboodrzutowe PZL K-15 o ciągu po 1500 kG (14,7 kN)
Uzbrojenie: