Silnik turboodrzutowy Bristol Siddeley Viper

 

Lekki silnik turboodrzutowy o ciągu 11-12 kN (w zależności od wersji) skonstruowany w 1951 r. w firmie Armstrong Siddeley, produkowany następnie przez będące jej następcami firmy Bristol Siddeley i Rolls Royce. Powstał jako tani silnik jednorazowego użytku do napędu celu latającego GAF Jindivik. Później powstały wersje wykonywane z trwalszych materiałów, przeznaczone do napędu lekkich samolotów. Silniki Viper różnych wersji były stosowane w samolotach szkolno-treningowych BAC Jet Provost, Aermacchi MB.326, szturmowych BAC Strikemaster i dyspozycyjnych Hawker Siddeley Domine. Produkowane na licencji w Jugosławi silniki Viper stanowiły napęd samolotów Soko J-22 Orao oraz G-2 Galeb i G-4 Super Galeb. Na silniku Viper 8, zakupionym w Jugosławii został oblatany prototyp polskiego samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Anglia, Jugosławia
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: 1951 rok
Ciąg: 11-12 kN
Masa: kg