Silnik turboodrzutowy WSK K-16

 

K-16 jest silnikiem jednowałowym, dwupodporowym, z bębnowym wałem i z pierwszymi trzema stopniami sprężarki z łopatami tytanowymi. Silnik ma sześciostopniową sprężarkę osiową z naddźwiękowym stopniem wlotowym, pierścieniową komorę spalania z odparowaniem paliwa i jednostopniową turbinę osiową. Przednie łożysko wirnika było podparte elastycznie, z tłumikiem olejowym, w celu zmniejszenia drgań, tylne łożysko wirnika umieszczone za turbiną było chłodzone filtrowanym powietrzem i smarowane mgłą olejową.

Silnik K-16 powstał pod kierunkiem Głównego Konstruktora mgr inż. Juliana Falęckiego z Instytutu Lotnictwa w Warszawie, jako wersja rozwojowa silnika K-15. Silnik w porównaniu z pierwowzorem miał mieć zwiększony ciąg i przedłużony resurs. W okresie 1997 do 1999 r. zakończono próby 2 silników K-16. Jeden z silników został zamontowany, jako napęd samolotu I-22 M93. Drugim silnikiem był K-15. Oblotu dokonano 11 marca 1998 r..

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: WSK PZL Rzeszów
Czas powstania: 1997 rok
Układ:
Masa silnika: 360 kg
Okres międzyremontowy:
Ciąg maksymalny bez dopalania:
Ciąg maksymalny z dopalaniem: 1 570 kG
Ciąg przelotowy:
Zurzycie paliwa: 1,07
Stopień sprężania: 5,3