Samochód wyprodukowany na życzenie Józefa Stalina w liczbie siedmiu egzemplarzy. Muzealny ZIS 110 CABRIO został przysłany do Polski w 1951 roku podczas budowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie - dar Stalina dla narodu polskiego. Samochodem tym Józef Stalin miał jako pierwszy przejechać przed trybunami i przekazać swój dar polakom. Jednak budowa Pałacu opóźniła się, a śmierć Stalina uniemożliwiła wręczenie przez niego "podarunku". Auto pozostało jednak w Polsce i stało się ulubioną zabawką marszałka Rokosowskiego, służył przy celebrowaniu świąt państwowych lub przyjmowaniu gości zagranicznych. Z samochodu korzystał również przez długi czas Władysław Gomółka.

Najbardziej zaawansowany technicznie Polonez. Stały napęd na przód, tył dołączał się tylko w razie potrzeby, bieg terenowy, kolumny Mcpherson, maglownica, wahacze. Blokada mostu i silnik Diesla to tylko niektóre nowości w prototypowym pojeździe. Karoserie zaprojektował prof. Cezary Nawrot. Rama powstała na Politechnice Warszawskiej. Podczas prób terenowych Analog odniósł zaskakujący sukces. Wyprodukowano niecałe 7 egzemplarzy. Nie wszystkie miały napęd na cztery koła. Projekt Terenowego Poloneza został wstrzymany w chwili przejęcia FSO przez Daewoo. Egzemparz był wystawiany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1994 roku.

Wołgi M24 najczęściej można było spotkać w roli taksówek, gdyż posiadały bardzo miękkie piórowe zawieszenie tylne, które zapewniały znaczną wygodę jazdy. Bardziej luksusowe wersje (koniecznie w kolorze czarnym) zarezerwowane były zarówno dla dyrektorów fabryk i urzędników państwowych, jak i tajnych oddziałów milicji oraz wywiadu. 

Więcej artykułów…