Pracowały na kolejach użytku publicznego, kolejach leśnych, w cukrowniach i zakładach przemysłowych. Parowozy tego typu mogły pracować jako typowe tendrzaki lub z doczepionymi do nich tendrami. Parowóz Tx 1958 wyposażony jest w doczepny tender czteroosiowy serii Ptx206. Do Muzeum Kolejnictwa parowóz przekazał Zarząd Kolei Leśnych w Hajnówce w 1986 roku. Jest eksponowany w Muzeum Kolei w Sochaczewie.
Parowóz serii Tx 1958 (HFB)
Parowóz Tx 1958 należy do grupy parowozów typu "Brigaden Lokomotiwen fur Heeresfeldbahn" budowanych w wielu zakładach w Niemczech w latach 1904-1919 na potrzeby polowych kolei wojskowych. W tym okresie zbudowano 2 969 takich parowozów. Parowóz Tx1958 (nr fabr. 8675) zbudowano w 1918 roku w Zakładach "Orenstein i Koppel". W Polsce po odzyskaniu niepodległości znajdowało się około 180 takich parowozów. Do roku 1923 zakupiono jeszcze 50 sztuk.
Dane techniczne
Produkcja: | Niemcy |
---|---|
Wytwórca: | Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz |
Czas powstania: | 1918 rok |
Układ osi i silników: | D n2t |
Typ lub seria parowozu: | Brigadelok (HF) |
Prędkość maksymalna: | 20 km/h |
Nadciśnienie pary w kotle: | 1,5 MPa (15 atm) |
Moc parowozu: | 51,4 kW (70 KM) |
Masa parowozu: | 9,6 t |
Szerokość toru: | 600 mm |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm