Parowóz serii CK-1
Parowóz zbudowany w Fabryce Maszyn Hannower-Linden (nr fab. 6272) w 1911 roku zakupiła firma "N. Blanke" z Berlina. W roku 1929 Hr. Zamoyski odkupił ten parowóz od Warszawskiej Firmy Budowlano-Technicznej "Wolski, Wiśniewski - Inżynierowie" dla Cukrowni "Klemensów" w Szczebrzeszynie k/Zamościa. Hrabia był właścicielem tej Cukrowni. Brak informacji, w jaki sposób i kiedy parowóz trafił do Polski. W Cukrowni Klemensów pracował do roku 1964, dziesięc lat później został przekazany do Muzeum Kolejnictwa. Obecnie jest eksponowany w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Dane techniczne
| Produkcja: | Niemcy |
|---|---|
| Wytwórca: | Hanomag - Hannoversche Maschinenbau AG (wcześniej Georg Egestorff), Hannover-Linden |
| Czas powstania: | 1911 rok |
| Układ osi i silników: | B n2t |
| Prędkość maksymalna: | 15 km/h |
| Nadciśnienie pary w kotle: | 1,2 MPa (12 atm) |
| Moc parowozu: | 22 kW (30 KM) |
| Masa parowozu: | 5,8 t |
| Szerokość toru: | 600 mm |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm





