Silnik rzędowy Junkers Jumo 205D przekrój

 

Pierwszy w historii napędów lotniczych udany silnik dieslowski.

6-cylindrowy tłokowy silnik rzędowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny, chłodzony cieczą.W 1907 roku Hugo Junkers opatentował silnik wielopaliwowy. Idea ta nie spotkała się wówczas z zainteresowaniem. Powrócił do niej w latach 20., przystosowując silnik do oleju napędowego. Była to odpowiedź na zapotrzebowanie na ekonomiczny silnik do samolotów mogących wykonywać długodystansowe przeloty.

Opracowany na początku lat 30. wysokoprężny dwusuwowy silnik Jumo 205 posiada 6 cylindrów w układzie rzędowym pionowym. W każdym cylindrze umieszczone są dwa tłoki pracujące przeciwsobnie, napędzające dwa wały korbowe. Ich obroty przenoszone są przez przekładnię na wał śmigła.

Jumo 205 uważany jest za jedyny eksploatowany z powodzeniem silnik wysokoprężny w XX-wiecznej historii napędów lotniczych. Używany był m.in. w  wodnosamolotach Blohm & Voss BV 138 i Dornier Do-26.

Źródło: http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Junkers Motorenbau w Dessau
Czas powstania: 1940 rok
Układ: 6-cylindrowy rzędowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny
Chłodzenie: Cieczą
Moc maks.: przy 2 800 obr/min 880 KM
Moc nom.: przy 2 500 obr/min 750 KM
Pojemność: 16,6 l
Stopień sprężania: 18,0
Redukcja śmigła:
Masa: 595 kg
Zużycie paliwa: l/h