Ciągnik URSUS 914

Przedstawiciel rodziny ciągników ciężkich, 912, 914, 1012, 1014, 1222, 1224 i 1614, których produkcje rozpoczęto w II połowie 1984 roku, po tzw. modernizacji "B".

 

Istotne zmiany w stosunku do ciągników poprzedniej modernizacji "A":

  • obniżenie jednostkowego zużycia paliwa,
  • zwięszenie żywotności silnika do naprawy głównej do 6000 Mth.
  • zwiększenie wydajności pompy podnośnika hydraulicznego do 41 l/min.,
  • zwiększenie udźwigu na końcach TUZ do 4100 kg dla ciągników 912, 914, 1012, 1014, 1222 oraz do 5500 kg dla ciągnika 1224,
  • wprowadzenie zaczepu uniwersalnego,
  • wprowadzenie odchylanego zbiornika paliwa,
  • sterowanie prawym wieszakiem TUZ z kabiny kierowcy,
  • zmiana maski poprawiająca widoczność z miejsca kierowcy.

 

Dane techniczne

Silnik
• typ Z-8401.1, 4-cylindrowy, wolnossący o pojemności 4562 ccm,
• moc znamionowa 57,1 kW (78 KM),
• max, moment obrotowy 225 Nm, przy 1450 obr./min.
Napęd
• napęd na obie osie,
• sprzęgło główne cierne jednotarczowe, suche, sterowane mechanicznie,
• sprzęgło przedniego napędu cierne, wielotarczowe, mokre, sterowane hydraulicznie,
• skrzynia przekładniowa niesynchronizowana, z reduktorem i ze wzmacniaczem momentu lub reduktorem biegów pełzających, dających 16 biegów do przodu i 8 wstecznych,
• układ kierowniczy hydrauliczno-mechaniczny,
• hamulec tarczowy z kulowym mechanizmem rozpierającym i samowspomaganiem,
• prędkość jazdy: 1,83 - 25,5 km/h przy ogumieniu 18,4 - 34,
Układ agregowania
• pompa hydrauliczna o wydajności 41 l/min i ciśnieniu 16 MPa,
• TUZ kat. II wg ISO,
• WOM zależny i niezależny 540 i 1000 obr./min.
• zespoły zaczepowe: górny zaczep transportowy, zaczep wychylny, zaczep do przyczep jednoosiowych.