Po rozpoczęciu w 1964 r. licencyjnej produkcji nowych czołgów średnich T-55A podjęto decyzję o modernizacji do ich standardu czołgów T-54. Ulepszone wozy nosiły oznaczenie T-55U.
Czołg średni T-55U
W 1956 r. rozpoczęto w Polsce, na podstawie zakupionej w ZSRR licencji, seryjną produkcję czołgów T-54A. W czasie jej trwania wprowadzono szereg ulepszeń, m.in. przystosowano fabrycznie czołgi do jazdy pod wodą, zwiększono ich zasięg, zastosowano hydrauliczny układ wspomagający sterowanie planetarnymi mechanizmami skrętu i sprzęgłem głównym. Zmodernizowane wozy nosiły oznaczenie T-54AM.
Dane techniczne
| Dane Techniczne | |
| Produkcja: | Polska |
|---|---|
| Wytwórca: | Zakłady Mechaniczne ŁABĘDY |
| Czas powstania: | |
| Załoga: | 4 ludzi; |
| Masa: | 36,5 t; |
| Uzbrojenie: | armata kal. 100 mm D-10TG, 2 karabiny maszynowe SGMT kal. 7.62 mm, Opancerzenie - maks. 100 mm; |
| Napęd: | silnik W-55 o mocy 580 KM; |
| Prędkość maksymalna: | 50 km/h; |
| Zasięg po drodze: | 500 km; |
| Czołg produkcji: | polskiej (licencja) . |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm




