Samolot myśliwski MIG-29 nr 4111

Sowiecki samolot myśliwski o konstrukcji duralowej, półskorupowej. Pierwszy lot prototypu odbył się w 1978 r. Do produkcji seryjnej skierowany w 1984 roku. W polskim lotnictwie wojskowym miał być następcą MiG-21, jednak ze względów finansowych, a później w wyniku zmian politycznych nie kupiono większej ich liczby.

 

 Pierwsze z nich trafiły do kraju w 1989 r. W sumie dostarczono z ZSRR 12 samolotów w okresie od lipca do października 1989 r. Kolejne 10 maszyn przekazały w okresie od grudnia 1995 do stycznia 1996 Czechy w zamian za fabrycznie nowe śmigłowce PZL W-3 Sokół. Samoloty te służą w 1 eskadrze lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W okresie od września 2003 do sierpnia 2004 r. dostarczono Polsce 22 maszyny z Republiki Federalnej Niemiec po NRD za przysłowiowe 1 euro. Połowa z nich była silnie wyeksploatowana i nadawały się do remontu generalnego. Trafiły one do 41 elt w Malborku.

Egzemplarz muzealny to MiG29G w wersji bojowej A wyprodukowany w 1988 r. Przekazany do MWP z 41 eskadry lotnictwa taktycznego z Malborka. Do 16 grudnia 2003 eskadra latała na MiG-21, później jedynie na TS-11 Iskra. Eksponowany samolot trafił do Malborka w pierwszej dostawie w dniu 7 czerwca 2005 i należał do 4 maszyn przejętych z Niemiec w stosunkowo najlepszym stanie technicznym i jako jedyne trafiły do jednostki tylko po przeglądzie.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: ZSRR, Rosja
Wytwórca: Zakłady Lotnicze Sokół
Czas powstania: od 1983
Rozpiętość: 11,4 m;
Długość: 17 m;
Wysokość: 4,7 m;
Masa własna: 8 165 kg;
Masa całkowita: 18 480 kg:
Prędkość maksymalna: 2 500 km/h;
Prędkość wznoszenia: 330 m/s;
Pułap praktyczny: 17 500 m;
Zasięg maksymalny: 2 100 km;
Napęd: dwa silniki RD-33 o ciągu maksymalnym 81,4 kN;
Uzbrojenie: do 2000 kg podwieszanego na 6 węzłach uzbrojenia: niekierowane pociski rakietowe S-5 kal. 57 mm, kierowane pociski rakietowe klasy „powietrze-powietrze" R-27, R-60, R-73, bomby lotnicze o masie 500 kg;
Samolot produkcji: ZSRR.