Jest to jedna z dwóch lokomotyw zamówionych przez Żnińską Kolej Powiatową w 1925 roku w fabryce Orenstein\&Koppel na tor 600 mm.Do 1949 roku oznaczony kolejno numerami 7 i 8. W żnińskiej parowozowni przepracował 50 lat.

Lokomotywę zbudowano w roku 1927 w Fabryce Richarda Hartmanna w Chemnitz.Lokomotywa pracowała na zasadzie wtłaczania pary pod ciśnieniem do kotła,ze źródła usytuowanego na terenie zakładu.Tego typu lokomotywy były używane w zakładach przemysłowych,w których występowało zagrożenie pożarowe.Znajdująca się na ekspozycji lokomotywa pracowała do roku 1991 w Miejskiej Gazowni Wrocław-Tarnogaj,a następnie została przekazana do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Parowozy tej serii zw. "tendrzakami" były budowane w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Ich konstrukcje wzorowano na budowanych wcześniej parowozach serii Tw29 i Tw47. Nowością w tym czasie było zastosowanie "nowej technologii" przy łączeniu elementów konstrukcyjnych polegającej na zastąpieniu tradycyjnej metody nitowania spawaniem elektrycznym. Parowozy tej serii obsługiwały linie wąskotorowe na Górnym Śląsku.

Tendrzak został zbudowany w roku 1928 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie /typ fabr.W4A-Wisła,nr.fabr.310/.Do roku 1948 był eksploatowany na sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych.W kolejnych latach w zależności od potrzeb,obsługiwał różne koleje wąskotorowe w Polsce.Od 1961 roku nosi oznakowanie jako parowóz serii Tx28-1274.Do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie został przekazany przez PKP w roku 1974.

Więcej artykułów…