Zbudowany w 1924 roku w Fabryce "Orenstein i Koppel" w Berlinie (nr fabr. 10914) na tor o szer. 750 mm. Przez 50 lat oznakowany nr 4, pracował w Cukrowni Zbiersk. W roku 1984 przekazany do Muzeum Kolejnictwa. Jest eksponowany w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Lokomotywę /nr fabr.2962/ zbudowano we wrocławskiej firmie "Linke-Hoffmann-Werke" w roku 1929 z przeznaczeniem dla obsługi kolei przemysłowych. W latach 1945-1955 parowóz był eksploatowany w katowickim Przedsiębiorstwie Materiałów Budowlanych. Następnie pracowała do roku 1973 w PKP na Grójeckiej Kolei Dojazdowej z początkowym oznaczeniem Ty5-3303, a od 1961 roku-Ty6-3286. Kolejarze kolejki grójeckiej lokomotywę tą nazywali "Bocianem" i z tą nazwą pozostała aż do zakończenia eksploatacji w roku 1973. Do Muzeum Kolejnictwa został przekazany w 1976 roku.Od roku 1995 eksponowany jest w sochaczewskim Muzeum Kolei Wąskotorowej.

Parowóz wyprodukowano w 1920 roku w zakładzie Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH w Jugenthal dla Ełckiej Kolei Wąskotorowej (Lycker Kleinbahn),gdzie pracował do 1950 roku.Następnie pracował w latach 1950-1951 na Pomorskich Kolejach Dojazdowych oraz Warszawskich Kolejach Dojazdowych.Po 1970 roku ponownie wrócił na Pomorskie Koleje Wąskotorowe.

Zbudowany w 1896 roku w Zakładach Kraussa w Monachium (nr fabr. 3417) na tor o szerokości 750 mm, został zakupiony do Cukrowni Peplin, w której był eksploatowany przez 80 lat.

Do Muzeum Kolejnictwa przekazany został w 1986 roku. Obecnie jesst eksploatowany w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Parowóz zbudowany w Fabryce Maszyn Hannower-Linden (nr fab. 6272) w 1911 roku zakupiła firma "N. Blanke" z Berlina. W roku 1929 Hr. Zamoyski odkupił ten parowóz od Warszawskiej Firmy Budowlano-Technicznej "Wolski, Wiśniewski - Inżynierowie" dla Cukrowni "Klemensów" w Szczebrzeszynie k/Zamościa. Hrabia był właścicielem tej Cukrowni. Brak informacji, w jaki sposób i kiedy parowóz trafił do Polski. W Cukrowni Klemensów pracował do roku 1964, dziesięc lat później został przekazany do Muzeum Kolejnictwa. Obecnie jest eksponowany w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Więcej artykułów…