Samochód ten potocznie nazywano "Pontonem" ze względu na zaokrąglone kształty nadwozia. W Polsce mówiło się również na te auta "Kubuś". Wraz z poprzednim modelem 180 (w produkcji od 1953 roku) zapoczątkowano nową erę w historii firmy, miał on nadwozie samonośne. Oznaczało to, że nie montowano karoserii osadzonej na ramie nośnej, ale silnik i podzespoły były mocowane bezpośrednio do nadwozia. Absolutną nowością był też "pontonowy" kształt karoserii ze zintegrowanymi reflektorami, który zmniejszył opór powietrza i zużycie paliwa.

W latach 50-tych kiedy na rynku pojawia się legendarny model Chevroleta Corvette, władze forda nie chcąc być w tyle, szybko zapada decyzja o podjęciu produkcji godnej konkurencji dla sportowego Cheviego.

Tym modelem jest Thunderbird. W kolejnych latach ulegał szybkim modernizacją. Charakteryzował się najlepszymi osiągami, doskonałym wykończeniem i praktycznością, czego nie można było powiedzieć o Corvette. Model z 67 i 68 roku stał się wielką filmową gwiazdą dzięki roli w filmie "Telma i Luise".