Samolot pasażerski JAK-40 nr 044

Pierwsze loty prototypu miały miejsce w 1968 r. W latach 1973-1980 do polskiego lotnictwa wojskowego trafiło łącznie 18 maszyn. Wykorzystywano je do przewozu najważniejszych osób w państwie. Były także używane do holowania celów powietrznych dla wojsk obrony przeciwlotniczej. Na wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych pozostawały do 2011 r.

 Samolot, o nr bocznym 044, wyprodukowany został w 1979 r. Remont główny przechodził w Mińsku na Białorusi w grudniu 2007 r.

10 kwietnia 2010 r. podczas lotu samolotu prezydenckiego Tu-154 do Smoleńska, maszyna ta była wyznaczona, jako samolot rezerwowy dla prezydenta. Po awarii, Jaka-40 o nr bocznym 047, prezentowany na wystawie samolot przewiózł dziennikarzy do Smoleńska. Był ostatnią jednostką, która wylądowała na lotnisku w Siewiernym przed katastrofąTu-154. Ze służby w 36. Specjalnym Pułku Transportowym został wycofany w sierpniu 2011 r.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: ZSRR
Wytwórca: brak danych
Czas powstania: lata 1968 - 1981, egzemplarz w 1979 roku
Napęd: trzy silniki AI.-25 o mocy 14,7 kN każdy;
Masa całkowita maks.: 14 800 kg;
Prędkość maks.: 550 km/h;
Pułap: 10,5 km;
Zasięg maks.: 1 500 km;
Liczba miejsc dla pasażerów: od 13 do 32;
Samolot produkcji: ZSRR.