Samolot myśliwski JAK-9P

Radzieckie samoloty myśliwskie Jak-9 wersji D, M i T stanowiły uzbrojenie czterech polskich pułków lotnictwa myśliwskiego walczących wiosną 1945 r. na froncie wschodnim. Jak-9P był ostatnim wariantem seryjnym z rodziny samolotów myśliwskich Jak napędzanych silnikiem tłokowym.

 

W wersji tej zastosowano nowy silnik o większej mocy oraz bogatsze wyposażenie pokładowe. Pierwszych 10 maszyn Jak-9P przekazano do 1. pułku lotnictwa myśliwskiego „Warszawa" w listopadzie 1947 r. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych był to podstawowy typ samolotu w polskim lotnictwie myśliwskim - 1 września 1949 r. na 170 Jaków-9 aż 93 to maszyny wersji P.

Eksponowany w muzeum samolot był użytkowany w 1. pułku lotnictwa myśliwskiego „Warszawa".

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: ZSRR
Wytwórca: Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego, Zakład Lotniczy Aviant, Charkowski Zakład Lotniczy
Czas powstania: lata 1942 – 1948
Załoga: 1 osoba;
Silnik: tłokowy WK-107A o mocy 1600 KM;
Masa całkowita: 3 395 kg;
Prędkość maks.: 673 km/h;
Pułap praktyczny: 12 060 m;
Zasięg: 925 km;
Uzbrojenie: 1 działko SzWAK kal. 20 mm, 2 nkm kal. 12,7 mm;
Samolot produkcji: ZSRR.