W 1972 roku dla 13 pułku lotnictwa transportowego z Krakowa zakupiono dwanaście maszyn tego typu. Samoloty AN-26 zostały wycofane ze służby w 2008 r. i zastąpione przez samoloty CASA C-295.
Samolot transportowy AN-26 nr 1602
Samolot transportowy o konstrukcji duralowej, półskorupowej, wykorzystywany do lotów z zaopatrzeniem, misji humanitarnych, zrzutu skoczków oraz transportu pasażerów. Jest wersją rozwojową pasażerskiego AN-24. Prototyp wersji wojskowej wykonał pierwszy lot w 1969 roku.
Dane techniczne
| Dane Techniczne | |
| Produkcja: | ZSRR |
|---|---|
| Wytwórca: | Zakład Lotniczy Aviant |
| Czas powstania: | lata 1969 - 1986 |
| Rozpiętość: | 29,2 m; |
| Długość: | 23,8 m; |
| Wysokość: | 8,6 m; |
| Masa własna: | 16 914 kg; |
| Masa całkowita: | 24 000 kg; |
| Prędkość maksymalna: | 440 km/h; |
| Prędkość wznoszenia: | 7,2 m/s; |
| Pułap praktyczny: | 7 500 m; |
| Zasięg maksymalny: | 1100 km (z maksymalnym ładunkiem); |
| Napęd: | dwa silniki AI-24WT o mocy 2103 kW każdy·oraz pomocniczy silnik odrzutowy RU - umieszczony w prawej gondoli silnika służy jako pomocniczy do startu, w szczególności w klimacie gorącym i na lotniskach położonych wysoko. Służy także w wytwarzaniu dodatkowego ciągu w przypadku awarii silnika głównego.; |
| Ładowność: | ładunek o masie do 5500 kg lub 40 żołnierzy desantu; |
| Samolot produkcji: | ZSRR. |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm




