W lipcu 1955 r. odbyły się pierwsze loty próbne prototypu TS-8, a po trzech latach rozpoczęto produkcję wielkoseryjną tych samolotów w zakładach WSK Mielec. Ogółem zbudowano 250 „Biesów". Seryjne TS-8 były dostarczane do oficerskich szkół lotniczych (m.in. od 1958 r. „Biesy" znajdowały się w Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie) oraz różnych jednostek Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Powietrznej Kraju i lotnictwa Marynarki Wojennej. Od połowy lat 60., w miarę wprowadzania nowych samolotów szkolnych TS-11 „Iskra", samoloty TS-8 były stopniowo wycofywane ze służby. Pojedyncze „Biesy" wykorzystywano jako maszyny łącznikowe do końca lat 70.
Samolotszkolno-treningowy TS-8 BIES
Samolot TS-8 „Bies" został zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa przez zespół konstruktorów pod kierunkiem doc. inż. Tadeusza Sołtyka. Był on przeznaczony do wszechstronnego szkolenia w pilotażu podstawowym, a także do szkolenia i treningu w pilotażu wyższym z zastosowaniem elementów szkolenia bojowego. „Bies" był pierwszym polskim powojennym samolotem z polskim silnikiem, produkowanym w dużych seriach dla lotnictwa wojskowego.
Dane techniczne
Dane Techniczne | |
Produkcja: | Polska |
---|---|
Wytwórca: | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Mielec |
Czas powstania: | lata 1957 - 1960 |
Załoga: | 2 osoby; |
Silnik: | gwiazdowy WN-3 o mocy 320 KM; |
Masa całkowita: | 1 672 kg; |
Prędkość maks.: | 315 km/h; |
Pułap: | 5 900 m; |
Zasięg: | 620 km; |
Samolot produkcji: | polskiej. |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm