Samolot szkolno-treningowy I-22 IRYDA nr 0204

Samolot I-22 został zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa jako maszyna przeznaczona do zawansowanego szkolenia pilotów odrzutowych samolotów bojowych. „Iryda" miała w przyszłości zastąpić wysłużone samoloty TS-11 „Iskra". Rozważano także przystosowanie ich do roli samolotów bezpośredniego wsparcia pola walki.

 Pierwszy lot prototypu odbył się w marcu 1985 r. Prowadzone od 1992 r. wszechstronne testy z samolotami I-22 .Iryda", m.in. w 58. lotniczym pułku szkolnym w Dęblinie, nie doprowadziły jednak do decyzji o rozpoczęciu ich produkcji seryjnej.

Eksponowany w muzeum samolot to jeden z 18 egzemplarzy wyprodukowanych w zakładach PZL Mielec.

Dane techniczne

Dane Techniczne
Produkcja: Polska
Wytwórca: Polskie Zakłady Lotnicze PZL-Okęcie
Czas powstania: oblot - 3 marca 1985
Załoga: 2 osoby;
Napęd: 2 turbinowe silniki odrzutowe SO-3W o ciągu 2x22 kN. (stosowano także silniki PZL K-15 i Rolls-Royce Viper 545);
Maks. masa startowa: 7 500 kg;
Prędkość maks.: 800 km/h;
Pułap praktyczny: 12 000 m;
Uzbrojenie: 1 działko kal. 23 mm GSz-23Ł, możliwość podwieszania na 4 węzłach niekierowanych pocisków rakietowych S-5M/K i S-8, bomb lotniczych o wagomiarze do 500 kg, a także pocisków rakietowych powietrze-powietrze R-60;
Samolot produkcji: polskiej .