W 1958 roku zakończono w Polsce produkcję parowozów. Decyzja ta spowodowała to, że już w latach 60. zaczeło brakować taboru trakcyjnego do obsługi rosnącego ruchu towarowego na liniach niezelektryfikowanych. Dlatego też, zdecydowano się na import z ZSRR ciężkich lokomotyw spalinowych.
W roku 1966 rozpoczęła się dostawa takich lokomotyw produkcji zakładów w Ługańsku na Ukrainie. W sumie, kupiono dla PKP 1114 lokomotyw spalinowych serii ST44 (polskie oznaczenie serii). Obsługiwały one ciężkie pociągi towarowe, na wielu jeszcze wówczas niezelektryzowanych liniach kolejowych.
Obecnie, gdy wszystkie podstawowe linie kolejowe są zelektryfikowane, lokomotywy te prowadzą pociągi towarowe po liniach bocznych, na których nie ma sieci elektrycznej.
Lokomotywę nr 001 zbudowano w 1965 roku, do Polski dotarła w pierwszej dostawie. Z początku była eksploatowana w Lokomotywowni Warszawa Odolany, a później w Lokomotywowni Warszawa Praga. Tam też, po zakończeniu eksploatacji, została odrestaurowana w zakresie umożliwiającym jej dalszą eksploatację.
Oddana w 1999 roku do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, jest tam eksponowana na wystawie taboru kolejowego.