Część wagonów, pochodzących z ostatnich lat produkcji, wyposażono również w samoczynny hamulec powietrzny zespolony systemu Knorr. Wagony tego typu trafiły na PKP już bezpośrednio po I Wojnie Światowej, w ramach repartycji taboru austro-węgierskiego, zgodnie z postanowieniami Traktatu Wersalskiego. Niezależnie od tego, wagony tego typu zostały także zakupione przez PKP na Węgrzech w latach 1920-21, co wynikało z ogromnego niedoboru wagonów towarowych, pozostających wówczas w dyspozycji tworzących się Polskich Kolei Państwowych. Również po II Wojnie Światowej znalazły się na PKP wagony tego właśnie typu, pochodzące zarówno z przedwojennego inwentarza PKP, jak i wagony będące do roku 1945 własnością kolei węgierskich.
Wagon kryty kryty budowy węgierskiej
Prezentowany typ wagonu był przez kilkadziesiąt lat podstawowym typem towarowego wagonu krytego, budowanym dla kolei węgierskich (MAV). W latach 1915-1926, kilka węgierskich wytwórni taboru kolejowego takich jak: Ganz, Schlick-Nicholson, czy Györ, wyprodukowało kilkanaście tysięcy takich wagonów. Były one produkowane zarówno w wersji bez hamulca, jak i w wersji z hamulcem ręcznym, obsługiwanym z budki hamulcowej.
Dane techniczne
Produkcja: | Węgry |
---|---|
Wytwórca: | brak danych |
Czas powstania: | ok. 1920 rok |
Długość ze zderzakami: | 8 740 mm |
Rozstaw osi: | 5 000 mm |
Długość ładunkowa: | 7 450 mm |
Powierzchnia ładunkowa: | 19,4 m2 |
Granica obciążenia: | 16,0 t |
Masa własna: | 7 700 kg |
Hamulec: | przewód główny |
Rodzaj łożysk: | ślizgowe (Pa2) |
Prędkość maksymalna: | 80 km/h |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm