Produkcję ostatniej wersji rozpoczęto w 1943 r., wprowadzając w konstrukcji szereg uproszczeń technologicznych. W sumie powstały 10 602 pojazdy Ausf. D. Owa Sd.Kfz. 251 Ausf. Były używane przez powstańców warszawskich. 14 sierpnia 1944 r. zdobyto transporter należący do Dywizji SS "Wiking". Pojazd przejęli żołnierze Kolumny Motorowej „Wydra" por. Wacława Jastrzębowskiego „Aspiry". Transporter uczestniczył 23 sierpnia razem z samochodem pancernym "Kubuś" w ataku na Uniwersytet Warszawski. Grupą szturmową dowodził plut. pchor. Adam Dewicz, "Szary Wilk", który zginął w czasie ataku. Na jego cześć po powrocie z akcji transporter nazwano "Szarym Wilkiem". 2 września "Szary Wilk" uczestniczył w ostatniej, niestety również nieudanej, próbie opanowania terenu uniwersytetu. Drugi powstańczy transporter, zdobyty w pierwszych dniach sierpnia 1944 r. na placu Zamkowym, otrzymał nazwę "Starówka".
Transporter opancerzony SD.KFZ.251/1 AUSF. D
Produkcję seryjną transporterów opancerzonych Sd.Kfz. 251 rozpoczęto w Niemczech w 1939 r. Powstały 4 wersje: A, B, C i D, wśród których ze względu na przeznaczenie oraz zastosowane uzbrojenie i wyposażenie rozróżniano 23 odmiany od Sd.Kfz. 251/1 do Sd.Kfz. 251/23.
Dane techniczne
Dane Techniczne | |
Produkcja: | Niemcy |
---|---|
Wytwórca: | brak danych |
Czas powstania: | lata 1939 - 1945 |
Załoga: | 2+10 osób; |
Masa: | ok. 8,51 t; |
Opancerzenie: | maks. 15 mm; |
Uzbrojenie: | 2 karabiny maszynowe MG 34·lub MG 42 kal. 7,92 mm; |
Napęd: | silnik Maybach HL 42 o mocy 100 KM; |
Prędkość maksymalna: | 52 km/h; |
Transporter produkcji : | niemieckiej. |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm