W 1968 roku wycofano go z eksploatacji, a w 1978 przekazano do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru. Jest to jedyny na świecie zachowany egzemplarz tej lokomotywy.
Parowóz serii Pm3 nr 3
Parowozy pośpieszne serii Pm3, o nietypowym trzycylindrowym silniku parowym, budowano w Niemczech w latach 1939-1941. Wyprodukowano ich 60 sztuk. Na wielu z nich założono opływową obudowę. Po II wojnie światowej PKP otrzymało 10 takich parowozów. Przekazane zostały do Dyrekcji Gdańskiej, gdzie obsługiwały pociągi pośpieszne. Parowóz nr 3 został zbudowany w 1939 roku w zakładach Borsig w Berlinie.
Dane techniczne
| Produkcja: | Niemcy |
|---|---|
| Wytwórca: | Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf |
| Czas powstania: | 1940 rok |
| Prędkość maksymalna: | 130 km/h |
| Moc: | 1 434 kW (1 950 KM) |
| Nadciśnienie pary w kotle: | 1,6 MPa (16 at) |
| Masa parowozu: | 177,1 t |
| Pojemność skrzyni wodnej: | 32 m3 |
| Pojemność skrzyni węglowej: | 10 t |
| Długość całkowita: | 23 905 mm |
| Układ osi: | 2'C1' |
| Seria tendra: | 32D3 |
| Średnica kół napędnych: | 2 000 mm |
| Średn.kół tocznych: | 1 000,1 250 mm |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm



















