Parowóz serii Pm3 nr 3

Parowozy pośpieszne serii Pm3, o nietypowym trzycylindrowym silniku parowym, budowano w Niemczech w latach 1939-1941. Wyprodukowano ich 60 sztuk. Na wielu z nich założono opływową obudowę. Po II wojnie światowej PKP otrzymało 10 takich parowozów. Przekazane zostały do Dyrekcji Gdańskiej, gdzie obsługiwały pociągi pośpieszne. Parowóz nr 3 został zbudowany w 1939 roku w zakładach Borsig w Berlinie.

W 1968 roku wycofano go z eksploatacji, a w 1978 przekazano do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru. Jest to jedyny na świecie zachowany egzemplarz tej lokomotywy.

Dane techniczne

Produkcja: Niemcy
Wytwórca: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf
Czas powstania: 1940 rok
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Moc: 1 434 kW (1 950 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Masa parowozu: 177,1 t
Pojemność skrzyni wodnej: 32 m3
Pojemność skrzyni węglowej: 10 t
Długość całkowita: 23 905 mm
Układ osi: 2'C1'
Seria tendra: 32D3
Średnica kół napędnych: 2 000 mm
Średn.kół tocznych: 1 000,1 250 mm